Troels Johannesen er ekspert i sociale medier
Troels Johannesen er ekspert i lederkommunikation på sociale medier, politisk kommunikation på sociale medier og organisationer og virksomheders brug af sociale medier. Han er forfatter til bogen ”Del dig stærkere – strategi og taktik for topledere på sociale medier” og “Offentlig leder på sociale medier“.
Vigtigt: Til skoleelever
Jeg får rigtig mange henvendelser fra skoleelever, der laver projektopgave om sociale medier, og kan desværre ikke svare på dem alle.
Jeg kan ikke svare på spørgsmål om unges forbrug af sociale medier, mistrivsel grundet sociale medier eller afhængighed af sociale medier. Jeg kan således ikke svare på spørgsmål, der nærmere hører til i psykologien eller i lægevidenskaben som fx mobning og unges trivsel på sociale medier. Dertil vil jeg henvise til Red Barnet, Medierådet for Børn og Unge eller Børns Vilkår.
Hvis du har andre spørgsmål om sociale medier så skriv til mig i stedet for at ringe. Stil gerne max 3-4 spørgsmål og gerne så konkrete som muligt og inden for mine områder.
På forhånd tak!
Her er tre eksempler, hvor jeg har udtalt mig til medierne som ekspert i sociale medier om toplederes brug af sociale medier:
Infomedia. CEO Superbrands 2019
”Troværdig, holdningsbaseret kommunikation på sociale medier gør både toplederen mere tydelig og tilgængelig og er i den grad med til at styrke det personlige brand. Og så lærer sociale medier ledere at lytte. Og når man lytter, er man en bedre leder.”
Magasinet F5: Synlige ledere på SoMe deler sig til succes
“Sociale medier er også med til at styrke lederskabet og ledelsesrummet for den enkelte leder, der ved at bruge sin egen kommunikationskanal bedre kan kommunikere strategier, visioner og værdier for sin organisation. På den måde får man mulighed for at præge fortællingen om sig selv og organisationen, som man har lyst til.“
Mandag Morgen: Topledere uden stemme på sociale medier – kom ind i kampen!
”Der skal være noget genkendelighed, noget skarphed og måske noget lune. Det er simpelthen afgørende for, om vi gider interagere med dem. Det er derfor, man er nødt til at træne det. Personlig tone har man jo, fordi man er en person, men det kommer ikke nødvendigvis til udtryk af sig selv på de sociale medier af den grund. Folk følger ikke en topchef for en af landets største virksomheder for at se, hvad han eller hun får til frokost. De følger med for at få et unikt indblik i organisationens strategiske udfordringer,”
Jeg udtaler mig desuden om emner som organisationer og virksomheders brug af sociale medier, digital politisk kommunikation, interessevaretagelse og lobbyisme i digitale kanaler samt shitstorms og tendenser på sociale medier.
Jeg er forfatter til – eller deltager i – en række artikler og indlæg i danske medier. Fx:
Berlingske: Ekspert er ikke i tvivl: Derfor stormer nye borgerlige frem
DR.dk: EM, corona og rejselyst får sygeplejerskestrejke til at drukne i medierne
BT.dk: Ekspert om Mette Frederiksen-strategi: ‘Usædvanligt’
DJØF-Bladet: Leder sådan får du mest ud af LinkedIn
Altinget: Her er de bedste fagbosser på sociale medier
Børsen: Hvorfor har alt for få topledere en holdning?
TV 2: Musikfans tager kampen op og overtager racistisk hashtag