instagram LinkedIn employer branding

Kombinér Instagram og LinkedIn i employer branding

Her kan du lære om, hvorfor det kan være vigtigt at kombinere LinkedIn og Instagram i din employer branding-strategi.

LinkedIn er ofte den første platform, et kommunikationsteam tyr til i forbindelse med employer branding. Faktisk bruger 70% af rekrutterings- og employer branding teams LinkedIn som kommunikationsplatform.

Herefter bruger 59% af dem Instagram.

Men der er mere end god grund til at kombinere begge platforme. De er nemlig vidt forskellige i sine brugerprofiler, og dermed også forskel på hvilke målgrupper I bedst rammer på de to kanaler, og hvilke dele af virksomhedens virke, I viser frem på de to kanaler.

Det er tilmed blevet mere populært at have en særskilt employer-branding-profil på Instagram, der henvender sig til talent og ikke til kunden. Se bare @liveticoop eller @lifeatgoogle.

Sådan adskiller Instagrams og LinkedIns brugere sig fra hinanden

I en hvilken som helst kommunikationsindsats, er det vigtigt at være opmærksom på forskellene i de sociale platformes demografi.

LinkedIn er et professionelt netværk med 50.6% af brugerne i aldersgruppen 25-34 år, 21.2% i aldersgruppen 35-54 år og 24.5% i aldersgruppen 18-24 år. På verdensplan er 56.4% af LinkedIns brugere mænd og 43.4% er kvinder.

Dertil er LinkedIns brugerne på platformen for at styrke sit faglige netværk og for at søge faglig udvikling og karrieremuligheder – aktivt og passivt.

På Instagram harr 58% af alle danske kvinder og kun 32% af danske mænd en profil på Instagram ifølge en undersøgelse af Kulturministeriet. Dertil bruger ca. 33% af danskerne Instagram dagligt, mens dem, der bruger mediet hyppigst, er aldersgruppen 15-30 år ifølge Danmarks Statistik. Instagram har altså både flere og yngre brugere samt en lille overvægt af kvinder.

Instagrams brugere er visuelt orienterede og besøger platformen for at engagere sig i indhold, der er æstetisk tiltalende, inspirerende, og som fortæller en historie. Instagram bruges til både personlig og professionel inspiration, med en overvægt af livsstilsindhold, hvilket i modsætning til LinkedIn gør platformen ideel til at dele indblik i virksomhedens kultur og værdier – alt dette på en mere uformel, autentisk og “menneskelig” måde.

Ved at forstå forskellene i brugerne på Instagram og LinkedIn kan I i jeres employer branding-indsats målrette jeres indhold mere præcist og effektivt, og så kan I nå både yngre og mere erfarne professionelle.

Sådan adskiller Instagram og LinkedIns sig i deres potentiale

Instagram og LinkedIn har vidt forskellige formål og tilbyder derfor vidt forskellige muligheder for virksomhedskommunikation. Med den rette strategi kan indholdet fra den samme afsender på de to forskellige platforme komplimentere hinanden og give et bredere billede af virksomheden og effektivt styrke employer brandet.

LinkedIn styrker hovedsageligt virksomhedens professionelle image gennem:

  • Deling af fagligt indhold, brancheindsigter og strategiske initiativer
  • Fremvisning af succesfulde projekter
  • Kommunikation af virksomhedens værdier og DNA
  • Nyheder og aktuelle historier fra virksomheden.

Platformen er derfor ideel til at nå ud til aktive og passive jobsøgende, danne netværk med branchefolk og potentielle kandidater samt til at fremvise virksomhedens forretningsmæssige resultater, narrativ, ledelsesfilosofi, udvikling af medarbejdere mm.

Alt i alt bidrager platformen til at opbygge en etableret professionel troværdighed samt til at tiltrække kandidater, der er på udkig efter karrieremuligheder og faglig udvikling.

Instagram danner rammerne for en mere menneskelig og visuel præsentation af virksomhedskultur- og værdier gennem:

  • Medarbejderportrætter -og beretninger
  • Fremvisning af virksomhedens engagement både internt og eksternt
  • Indhold fra dagligdagen
  • Behind-the-scenes-indhold
  • Stories og highlights
  • Masser af visuel branding, der afspejler jeres værdier og identiet.

Platformen er derfor optimal til at bringe jeres kultur og værdier tættere på potentielle kandidater – et væsentligt aspekt i en employer branding-strategi i en tid hvor jobsøgeren vægter virksomhedskulturen mere og mere.

I forhold til LinkedIn, giver Instagram mulighed for at vise virksomhedens kreative og mindre formelle side, hvilket kan apellere til en yngre målgruppe og generelt skabe en mere personlig forbindelse til målgruppen.

Brug det bedste fra begge verdener og skab et stærkere employer brand

Ved at forene LinkedIns potentiale for fagligt indhold og netværksmuligheder med Instagrams autentiske, visuelle styrker, kan jeres virksomhed skabe en omfattende employer branding-strategi, der appellerer til forskellige aspekter af potentielle medarbejderes interesser og behov.

I kan tilmed nå ud til en bredere og mere divers målgruppe, end hvis I holder jer til en enkelt platform, samtidig med, at I fremhæver både den menneskelige og professionelle side af jeres virksomhed.

Skal vi også styrke din virksomheds employer branding på tværs af de to kanaler, så ring eller skriv en mail på tj@troelsjohannesen.dk

employee advocacy linkedin

Troels Johannesen er strategisk kommunikationsrådgiver og hjælper ledere og organisationer med at kommunikere på tværs af medier og med digital interessevaretagelse og lobbyisme. Han er forfatter og ekspert i toplederkommunikation på sociale medier. 

Skriv til tj@troelsjohannesen.dk eller ring på +45 31319065

Tilmeld nyhedsbrev

Andre blogindlæg

Bliv klogere på sociale medier – tilmeld dig mit nyhedsbrev