Din virksomheds ansatte vidensmedarbejdere kan for mange være helt afgørende for organisationens omdømme og samlede kommunikation, forretning og kendskabsgrad. Men alt for mange organisationer arbejder for ustruktureret med at synliggøre deres eksperter over længere tid.
Jeg har et råd til jer: Skab et program. Kald det et thought leader-program eller noget andet, der viser hvor seriøst organisationen tager det at dygtiggøre sine ansatte i at kommunikere. Læg vægt på den ansattes faglige tyngde og ekspertposition på sit felt og hjælp dem til at hjælpe sig selv.
Min formel for thought leader-programmer ser i sin simple model sådan ud:
- Vælg en mindre skare af vidensmedarbejdere, der sidder på strategisk vigtige positioner i virksomheden. Det må godt være lidt eksklusivt at være med i klubben.
- Inviter dem til programmet, og læg vægt på, at den enkelte kan dygtiggøre sig i formidling som både kan bruges nu og fremover i karrieren.
- Skab sammenhold blandt de forskellige thought leaders. De skal både kunne se sig selv i samme båd, men de må da også gerne konkurrere lidt.
- Træn dem i forskellige kommunikationsdiscipliner. Fra at blive interviewet i medierne, til at skrive sine egne klummer, LinkedIn-opslag, tweets eller måske kunne stå helt skarpt i podcasts og på konferencer. Se en oversigt over LinkedIn best practices her.
- Sørg for at nurse dine thought leaders jævnligt. Afsæt ressourcer til at kunne sparre om emner, hjælpe med aktualitet eller blot give hjælp til, hvad der skal skrives om på LinkedIn i denne uge.
- Følg op i samlet flok, del succeshistorier og vær klar til at hjælpe hver enkelt individuelt videre til næste niveau.
Og så alt det med småt…
Man skal huske at kommunikere formål med sit thought leader-program, gerne have ledelsesinvolvering, understøtte via organisationens egne kanaler og meget meget mere. Og så selvfølgelig få hjælp af en ekstern ekspert 😉
Kom godt fra start med disse 8 råd til at styrke thought leadership på sociale medier.