Der kommer flere og flere journalister på LinkedIn, og også dér støder de på historier og følger med i, hvad virksomheder laver. Derfor bør toplederens kommunikation også tænke mediehåndtering ind i sin LinkedIn-aktivitet – både i godt vejr og storm.
De fleste topledere bruger ikke nødvendigvis deres LinkedIn-opslag til at kommunikere med medierne direkte – der har man sin presseafdeling, der både sælger historier ind til journalister, sender pressemeddelelser og tager opkald fra journalister på både gode og dårlige sager.
Men oftere og oftere får virksomheder brug for at bruge toplederens egen LinkedIn-profil til at kommunikere både proaktivt og reaktivt, når man har historier, der er i mediernes søgelys. Det så vi blandt andet i 2023, da ATP havde en dårlig historie, de skulle af med – noget jeg udtalte mig om til Kforum. Mange gange siden har vi set, hvordan god toplederkommunikation på LinkedIn både kan vandre til gode historier i pressen og formildne kriser. Det er fordi den personlige kanal på LinkedIn er en kanal, der kommunikerer direkte til stakeholders uden journalisternes filter. I op til 3000 tegn i et opslag er der god plads til at forklare sig uden at blive bestormet af kritikere i kommentarfeltet.
Her kommer seks råd til at bruge toplederens LinkedIn-kommunikation i mediehåndtering:
Opbyg position og følgerskare i god tid
Der mangler slagkraft i toplederens LinkedIn-kommunikation, hvis der ikke over lang tid er blevet arbejdet med positionering og forøgelse af følgerskare. Hvis toplederen kun sjældent bruger sin LinkedIn, er det utroværdigt, hvis det pludselig sker i en shitstorm. Og hvis man kun har 300 følgere, udebliver effekten. Lederes profiler på sociale medier skal opbygges i fredstid for at kunne blive brugt som våben, og det gøres bedst ved kontinuerligt at dele ud af historier fra virksomheden.
Transparens mindsker kriser
Jo mere man som topleder løbende kan kommunikere på LinkedIn – også om det der er svært – jo større transparens og troværdighed giver det toplederen, når virksomheden havner i shitstorm. Man kan samtidig indimellem have held til at ’prime’ dårlige sager, inden de for alvor bliver til sager i medierne. På den måde har man proaktivt taget noget af brodden af de dårlige historier, der måtte opstå.
Vær faktabaseret og brug handlekraften
Som i al anden krisekommunikation gælder det også på toplederens LinkedIn-profil at være faktabaseret, når man står med en dårlig sag. Det dur simpelthen ikke at lade følelserne løbe af med pointerne eller ikke have fuldstændig styr på fakta. Samtidig er det afgørende, at toplederen til alle de mange forskellige interessenter på LinkedIn viser handlekraft og en vej til udbedring af de problemer, der er sagens kerne.
Få budskabet direkte i spalterne
Selvom der er andre kanaler til at få de gode historier i medierne, kan LinkedIn noget særligt. Journalister kan godt lide selv at finde deres historier i stedet for at blive fodret med pressemeddelelser og indsalg af historier. Derfor er det en kendt taktik at lægge lunser ud til journalister fra toplederens LinkedIn-profil, der så kan blive uddybet i interview. Her kan det både være de store branchehistorier og historier, der fokuserer på virksomhedens og toplederens værdier, der fanger journalisternes interesse. Fælles for dem er, at de skal sælges med et stærkt personligt engagement fra toplederen.
Vis lederskab internt og eksternt
I kriser og svære tider er der mange målgrupper, der skal se virksomhedens budskaber. Så ud over at kommunikere til journalister i den direkte mediehåndtering, kan LinkedIn naturligvis også bruges til at nå kunder, medlemmer, leverandører, politikere – og nok så vigtigt både nuværende og potentielle medarbejdere.
På LinkedIn smelter intern og ekstern kommunikation sammen, og det kan udnyttes, når man skal kommunikere om svære emner eller endda, hvis man som virksomhed er i krise. For i enhver krise er der behov for tydeligt lederskab, og en leder der viser vej ud af krisen med et tydeligt ’kriserespons’, der også læses og forstås både internt og eksternt.
Overvej at annoncere toplederens budskaber
Med de mange forskellige målgrupper der er for en virksomhed i krise, er det en overvejelse værd, om de vigtigste opslag skal sponsoreres af virksomheden, så man er mere sikker på at ramme de rette målgrupper. Det kan være kunder, særlige medlemsgrupper eller andre, der er særligt væsentlige målgrupper i den aktuelle sag. Se hvordan du annoncerer opslag fra personlige profiler her.
Der er ingen tvivl om, at virksomheder, der har stærkt kommunikerende topledere med et godt omdømme i medierne, lander blødere i kriser. Det gode omdømme skal holdes ved lige, og det bliver det både i og uden for medierne og i særdeleshed over tid på LinkedIn.
Har du brug for at få din topledere i gang på LinkedIn? Overvej social medietræning for ledere.