Snart kan du sponsorere LinkedIn-indhold for andre end dem, du deler virksomhed med. Det åbner op for en ny måde at få organisationens budskaber ud til udvalgte målgrupper: En slags LinkedIn influencer-marketing, hvor fx en virksomhed kan sponsorere indhold fra udenforstående, der komplimenterer organisationen eller understøtter fælles budskaber.
Med den nye funktion har din organisation nu mulighed for at fremhæve indflydelsesrige og troværdige aktører, der ikke allerede er ansat i virksomheden. Den nye type annonce fra LinkedIn bygger på den forholdsvis nye thought leader-annoncetype, der gør det muligt at promovere medarbejdere og lederes opslag.
Jeg uddyber denne funktion i min artikel: Thought Leader på LinkedIn? Nu kan dit opslag også sponsoreres.
LinkedIn forklarer selv til Social Media Today, hvordan de nye muligheder kommer til at gøre en forskel for virksomheder og organisationer:
“Nealy 73% of decision-makers say that an organization’s thought-leadership content is a more trustworthy basis for assessing its capabilities and competencies than its marketing materials and product sheets. And influential and trusted advocates for brands can be employees, customers and/or industry experts.”
Hvordan bruger du thought leader-annoncer i praksis?
Du bygger dine thought leadership kampagner på LinkedIn Campaign Manager, som med den nye funktion kommer til at indeholde dedikerede søgefunktioner til at facilitere thought leader-promoveringer:
- Når du er logget ind, vil du have muligheden for at søge efter personen enten ved navn – personen skal være en forbindelse af første eller anden grad – eller efter opslag, ved at indsætte et URL for det opslag, du ønsker at sponsorere.
- Søgningen vil give en liste over opslag fra den bruger, som din virksomhed kan promovere.
- Når du har valgt et opslag, som du ønsker at promovere, vil skaberen derefter modtage en notifikation, så de kan godkende eller afvise din anmodning.
Vær opmærksom på at…
- Thought Leadership-annoncer kun er tilgængelige til brandbevidstheds- eller engagementkampagner, og kun til enkeltbillede- eller videoopslag. Du kan derfor ikke sponsorere afstemninger, slideshow-PDF’er eller opslag, der udelukkende består af tekst.
- Du og din virksomhed er (selvfølgelig og heldigvis) afhængig af, at opslagets forfatter accepterer jeres anmodning om at sponsorere deres opslag
- Brugere vil kunne se, at opslaget er promoveret via en etiket over opslagsteksten.
Hvad kan du bruge den nye funktion til?
For virksomheder og organisationer:
- Brug af ekstern ekspertise: Ved at fremme indhold fra brancheeksperter, selvom de ikke er direkte tilknyttet virksomheden, øger det organisationens troværdighed og bidrager til at etablere virksomheden som en kilde til videnskuratering inden for et givent emne.
- Udvidelse af brand advocacy: Ved at promovere jeres kunders udtalelser og testimonials, kan du styrke din virksomheds brand advokacy-indsats og skabe en stærkere og mere autentisk forbindelse til jeres relationer og potentielle kunder sammenlignet med reklamer på samme platform.
- Promovering af strategiske samarbejdspartnere
Ved at promovere opslag fra samarbejdspartnere, der arbejder på samme kampagner, dagsordner eller budskaber som jer, kan et opslag få større rækkevidde og impact.
For thought leaders og selvstændige:
- Bedre synlighed: Som thought leader kan du udnytte funktionen til at forbedre din synlighed og gennemslagskraft på LinkedIn ved at tillade virksomheder at promovere dit indhold til et bredere publikum – måske uden du får andet ud af det end længere rækkevidde.
- Opbygning af personligt brand: Ved at tillade promovering af dit indhold af troværdige virksomheder og organisationer, eksponeres det mere inden for relevante målgrupper i din branche, hvilket styrker dit personlige brand og din troværdighed som thought leader inden for dit fagområde.
- Mulighed for samarbejde: Du kan også se funktionen som en mulighed for samarbejde med virksomheder, hvilket kan føre til nye forretningsmuligheder eller partnerskaber i fremtiden.
Pas på faldgruberne
For organisationer/virksomheder:
- Risiko for badwill: Hvis det promoverede indhold fra eksterne kilder ikke er i nøje overensstemmelse med din virksomheds værdier, brand eller øvrige budskaber, kan det i værste fald føre til badwill og kan skade virksomhedens omdømme.
- Manglende kontekst: Hvis det promoverede indholds sammenhæng med din virksomhed er uklar, kan virksomheden risikere, at budskaber bliver misforstået eller tolket på en uønsket måde af jeres målgruppe.
For brugere/LinkedIn-Influencere:
- Tab af kontrol: Ved at tillade virksomheder at promovere dit indhold kan du miste kontrollen over, hvordan dine budskaber præsenteres og opfattes af det brede publikum.
- Potentiel overeksponering: Hvis dit indhold bliver promoveret hyppigt, kan det føre til tab af autenticitet og troværdighed. Du har heldigvis selv kontrollen over hvem, hvad og hvor ofte dit indhold bliver promoveret.
Du bliver på nuværende tidspunkt ikke betalt for, at dit opslag bliver promoveret af en virksomhed direkte gennem LinkedIn. Du drager altså ”kun” fordel ved at opleve den ekstra rækkevidde i dit promoverede opslag. LinkedIn nævner dog i følge Social Media Today, at der i fremtiden kan blive mulighed for at betale for at sponsorere indhold, der gør forfatterne til en slags Linkedfluencers.