LinkedIn topleder

8 vigtige råd til topledere på LinkedIn

Toplederen skal være aktiv på LinkedIn Og det bliver vigtigtigere og vigtigere for at kunne pleje organisationens interesser over for branche, kunder og politikere. Få otte gode råd til at komme i gang eller justere indsatsen, og bliv inspireret af dem, der gør det rigtig godt på LinkedIn – se også et par topnavne fra den danske organisationsverden, der endnu ikke udnytter potentialet på LinkedIn

Når du skal vise medlemmer, at du kæmper deres sag. Når du vil påvirke beslutningstagere og tage ejerskab på emner og dagsordener. Og når du vil vise omverdenen, at din organisation er værd at handle med, arbejde for og tage alvorligt, så er LinkedIn topchefens bedste stærkeste kort på sociale medier. Men du skal kende mulighederne, og finde din stil før det virker. Her er et godt sted at starte.

  1. Vær personlig

First of all: Du skal være dig selv, være nede på jorden med slipset løsnet og gerne være personlig når du kommunikerer som topleder på LinkedIn Det dur ikke med corporate lingo eller opslag, der udelukkende er pressemeddelelser om årsregnskab og store landvindinger.

LinkedIn er ikke dit website, og der skal noget helt andet til før brugerne interagerer med dit indhold. Det skal have en kant i tone og budskab og et klart formål. Og det skal være indhold man ikke ellers får hvis man følger virksomhedens company page eller får nyhedsbrevet.

Toplederens personlige tilgang og håndtering af jobbet er godt stof for interessenterne, og viser, at der sidder et menneske af kød og blod i toppen af organisationen. Jo mere personlig du er, jo mere har folk lyst til at følge med og connecte med dig. Og jo større er muligheden for, at du skaber go-to-position for kunder, samarbejdspartnere, beslutningstagere og medier.

  1. Vær håndholdt

Som topleder skal du kunne agere selv, og du skal selv lave dine tekster, lægge billeder på eller oprette en artikel i Pulse – LinkedIn’s artikel-funktion. Derfor gør det heller ikke noget, at indholdet er lidt håndholdt selvom retstavningen skal være i orden.

Hold dig fra at bruge stock-billeder og glossy videoer, der ikke taler til dine målgrupper. Vis hellere, at du gerne selv tager del i organisations dagligdags arbejde, og ikke er bange for, at det ser lidt amatør-agtigt ud. Håndholdt kan sagtens være professionel, hvis budskab og tone er eksekveret rigtigt.

Se fx hvordan Novo Nordisk direktør Lars Fruergaard Jørgensen lægger et håndskrevet julekort på LinkedIn, og får massiv respons.

  1. Vis mennesker og vær i øjenhøjde

Vi er mennesker, og vi vil se mennesker på sociale medier. Og på LinkedIn vil vi gerne se organisationens mennesker, eller dem, der har relation til virksomheden.

Når du som topleder møder medlemmer, kunder og andre interessenter, så udnyt, at du har en smart phone i lommen, og lav billedmateriale af dig og dine interessenter til din LinkedIn-profil. Det er godt content at vise mennesker og at vise, at du er i øjenhøjde med dem du taler med og om.

Er du topleder i en produktionsvirksomhed skal du kende ”gul vest og hjelm”-tricket: At du bevæger dig rundt i lagerhaller, maskinparker og blandt samlebånd med dine medarbejdere. Det giver noget på bundlinjen af medarbejdertilfredshed og styrker employer branding.

Gør fx som Niels Ralund fra FDIH og dokumenter når du besøger medlemmer, og taler om deres udfordringer.

  1. Brug virkemidler, der overrasker

Flere og flere topledere eksperimenterer med at bruge video i deres LinkedIn-opslag. Det er også udmærket, da LinkedIn elsker (native) video. Men det bliver hurtigt lidt talking heads, hvis du blot sidder på dit kontor og kommer med dit budskab eller ønsker godt nytår.

Det er en god idé at afveksle i formaterne på LinkedIn Rene tekstopslag går normaltvis ganske godt på LinkedIn (i modsætning til på Facebook), og du kan sagtens veksle mellem at fortælle mere virksomhedsprægede historier, og så billeddokumentation fra din embedsførelse, der vil overraske følgerne.

Et af de bedste eksempler på det, er fx da jeg så formanden for fagforeningen Kommunikation & Sprog Per Lindegaard Hjorth lave en post, der viser det hjemmestrik han selv producerer til de frivillige i foreningen. Overraskende, feel good og et stort hit, der rammer målgruppen lige i bulls eye.

  1. Gå forrest i din branche

Noget af det, der virkelig batter i din interessevaretagelse, og giver dig en fordel i relation til politikere og andre beslutningstagere er, hvis du tør gå forrest i din branche og vise det på LinkedIn

Det kræver, at du tør kommunikere det svære, tage ansvar for problemer i din branche og erkende, at alting ikke går efter planen. Igen kommer det personlige ind, for du skal mene det du skriver – ellers regner følgerne den hurtigt ud. LinkedIn for topledere er ikke til pral og selviscenesættelse – som ellers fylder rigeligt på platformen.

Et fremragende eksempel på at gå forrest i en branche og bruge LinkedIn til at kommunikere offensivt, er Nykredits topchef Michael Rasmussen, der op til repræsentantskabet i FinansDanmark (hvor han er formand) lagde en direkte opfordring op til hele den finansielle sektor efter et halvt år med historier om hvidvask og urent trav i branchen:

Det bliver ikke i morgen, at vi vinder den tabte tillid tilbage. Vi står over for et langt sejt træk, der kræver handling fra hele sektoren.”

  1. Vær værdibaseret

På LinkedIn har du som topchef alle muligheder for at vise, hvordan dine værdier passer til din organisations. Der er ikke mange, der gør det den dag i dag, men hvis du kan så overfør noget af det engagement og dedikation som Anders Ladekarl fra Røde Kors viser på Twitter. LinkedIn publikummet elsker dedikerede medarbejdere, iværksættere og topchefer, så se om du kan finde en vej til den type indhold.

  1. Frekvens er vigtigt

Mange topchefer har naturligvis ikke så meget tid i kalenderen, og at lægge tekst og billeder på LinkedIn kommer langt nede på to do-listen for de fleste. Men det er vigtigt, at der kommunikeres med en vis frekvens på LinkedIn – ellers taber man momentum og får ikke lavet det flow, der gør, at flere følgere kommer til og, at flere engagerer sig i opdateringerne – det er sådan LinkedIn’s algoritme fungerer.

Etabler derfor en ’historiebank’ og få evt. inspiration af virksomhedens kommunikationsfolk og øvrige medarbejdere til nye updates og husk, at indhold kan være stort og småt. Besøg hos medlemsvirksomheder, updates fra konferencer, interessante møder med samarbejdspartnere, udlandsrejser mv. Alt det som er med til at positionere dig som engageret topchef.

  1. Du skal træne og evaluere.

Rom blev ikke bygget på en dag, og derfor skal alle topchefer naturligvis vænne sig til, at LinkedIn dels er en opgave for dem, dels hvordan man bruger platformen optimalt. Det er her organisationens kommunikationsfolk kommer ind i billedet.

Topchefer skal trænes konkret i virkemidler, budskaber og teknik, så de bedst muligt kan varetage organisationens interesser. Det er ligesom medietræning: Uden at øve at levere budskaber på ti sekunder, og uden at øve at stå foran et kamera, bliver topchefen heller ikke god på tv. LinkedIn kræver ligesom alle andre kommunikationskanaler øvelse og evaluering af, hvad der er gået godt og skidt for at få det bedste resultat.

Hvor er I?

LinkedIn er langt fra nået ud til alle – selv meget markante – topchefer i Danmark, og det er en skam.

Fx kan det undre, at DJØF’s nye formand Henning Thiesen ikke bruger platformen mere til at varetage djøffernes interesser, at Anne Lawaetz Arhnung, der er ny direktør i Landbrug & Fødevarer ikke er mere aktiv, og en ellers markant leder som Jonas Christoffersen i Institut for Menneskerettigheder heller ikke bruger LinkedIn som kommunikationskanal.

Helt fraværende er fagbosserne Kim Simonsen (HK), Anders Bondo (DLF) og Per Christensen (3F). Alle har de et kæmpe netværk og et stort potentiale for at kommunikere offensivt på LinkedIn til deres mange professionelle interessenter.

Det er bare med at komme i gang.

employee advocacy linkedin

Troels Johannesen er strategisk kommunikationsrådgiver og hjælper ledere og organisationer med at kommunikere på tværs af medier og med digital interessevaretagelse og lobbyisme. Han er forfatter og ekspert i toplederkommunikation på sociale medier. 

Skriv til tj@troelsjohannesen.dk eller ring på +45 31319065

Tilmeld nyhedsbrev

Andre blogindlæg

Bliv klogere på sociale medier – tilmeld dig mit nyhedsbrev