Se bare på hvordan en topleder som Per Bank fra Salling Group formår at bruge sig selv og sin egen personlige kommunikation på LinkedIn til at øge forståelsen for koncernens budskaber. Det styrker i den grad virksomheden – men jo også CEO-brandet Per Bank.
Eller hvordan iværksætteren Frederikke Antonie Schmidt bruger personlig kommunikation til at opbygge sin forretning, få uvurderlig PR og indflydelse på sin branche.
Gennemslagskraft kommer ikke af sig selv
Når du som leder eller iværksætter har brug for at blive mere tydelig i din kommunikation, og arbejde med personlig branding, er der nogle helt grundlæggende ting, du skal vide inden du går i gang. Her er de vigtigste overvejelser omkring din personlige branding.
-
Personlig branding tager tid – lang tid
Ligesom det tager lang tid for virksomheder at opbygge et godt og attraktivt brand, så tager det også lang tid for ledere og iværksættere at opbygge en personlig platform for at synliggøre virksomhedens eller den enkeltes budskaber. Som person kan det tage årevis med kontinuerlig personlig kommunikation, netværksdannelse og øget synlighed før, at man for alvor får valuta af arbejdet med personlig branding.
-
Læg en strategi for den personlige branding
Hvad der hjælper i forhold til både tidsaspektet og det indtryk du gerne vil efterlade hos dine målgrupper, er at lægge en klar strategi for dit langsigtede arbejde med personlig branding. Det er med til at skære ind til benet, fokusere din kommunikative indsats og skaber en ramme for dig som du kan læne dig op ad i hverdagen. En god strategi formulerer hvilke områder du kan profilere dig på, hvilke du skal undgå, hvilke målgrupper du skal synliggøre dig over for og hvilke redskaber og mediekanaler du skal bruge for at nå dine mål.
-
Du skal arbejde med substans
Man får sig ikke et stærkt personligt brand, hvis man ikke har noget at have det i. Et stærkt personligt brand kommer (heldigvis!) oftest af, at man som individ besidder stærke kompetencer, holdninger og er modig, idérig og tør gå nye veje eller dyrker sit område som thought leader.
Derfor gælder det også for ledere, iværksættere og andre, der vil styrke deres personlige brand, at de skal bruge tid på at opdyrke og vedligeholde viden og holdninger til deres område, som kan deles med andre og skabe indhold til den personlige kommunikation. Det arbejde kan sættes lidt i system for den enkelte så man hele tiden sørger for at holde sig skarp på sit område.
-
Du skal lære at bruge sociale medier professionelt
Når du gerne vil styrke dit personlige brand, har du brug for at kunne gøre dig tilgængelig via sociale medier. For at kunne få det meste ud af din netværkskommunikation på sociale medier, skal du lære platforme som LinkedIn, Facebook, Instagram og Twitter at kende, så du kan vælge hvilken platform, der passer til dig og dine formål. Og du skal lære at bruge dem med en personlig tone og et personligt sprog, der trænger igennem til dine målgrupper og får dig til at stikke ud fra mængden.
-
En klar plan for, hvordan dit personlige brand skal udvikle sig
For at sætte arbejdet med personlig branding lidt i system, er det en god idé at lave en action plan, der opstiller dine mål og delmål for din indsats med at blive mere tydelig. Hvilken position skal du have i din branche om et halvt år, hvor meget medietid skal du bruge over det næste år osv. Målene er din egen rettesnor for at styrke arbejdet med din personlige branding og det arbejde, der skal til for at du står endnu stærkere i konkurrence om kunder, synlighed, indflydelse eller det næste skridt i din karriere.
Er du interesseret i et rådgivningsforløb, der styrker din personlige gennemslagskraft så læs mere her.