twitter fleets

Fleets: Alt du skal vide om stories på Twitter

Twitter er lige gået i fodsporene på de andre store sociale medier og har udrullet deres egen version af stories, der er i Twitters terminologi hedder Fleets, og som hos de andre tjenester også er små stykker indhold, der kun er tilgængelige for modtagerne i 24 timer. De har fået en blandet modtagelse blandt de meget lidt forandringsparate Twitter-brugere både internationalt og i Danmark. Men det giver nogle nye muligheder – og også nogle faldgruber for uhensigtsmæssig brug.

Men hvorfor indfører Twitter overhovedet Fleets?

Den forretningsmæssige grund er helt givetvis todelt 1) Fordi de andre sociale medier har succes med det 2) Fordi Twitter gerne vil have mere aktivitet på platformen. Selv siger virksomheden, at de kan måle, at mange laver tweets, men aldrig sender dem fordi man fortryder eller er usikker på, om man vil have budskabet stående permanent på Twitter. Det skal Fleets imødekomme – altså give rum til mindre krævende og mere uformelt indhold så flere deltager i samtalen.

Før Fleeter løs, er der lige et par ting du skal vide:

1. Fleets kan kun ses og oprettes, når du bruger Twitters egen app. Det vil sige, at du hverken kan se Fleets hvis du er på Twitter.com, bruger Tweetdeck eller bruger andre apps som fx Echofon til at læse dine tweets. Det er en vigtig lille huskeregel, hvis du begynder at fleete – for du når kun en lille del af dit potentielle publikum.

2. Man kan ikke slå Fleets helt fra så de slet ikke vises. Ergo ser du Fleets hvis du bruger Twitters app. Af brugervenlighedshensyn må man håbe, at det bliver en feature man kan slå helt fra, men det sker næppe for sådan er det heller ikke hos Facebook, Instagram og LinkedIn, der også lige har udrullet stories.

3. Fordi man ikke kan slå Fleets helt fra, er den eneste måde for en bruger at fjerne dine fleets, hvis du bliver mutet eller helt unfollowed af dine følgere. Det er værd at tage med inden du laver for mange fjollede Fleets og konstant ligger i toppen af dine bruges feed – for det vil irritere folk, blive set som spam og på den måde kan du miste vigtige følgere.

4. Links er ikke klikbare i Fleets. Det vil sige, at du ikke kan bruge den til at drive trafik til din organisations hjemmeside eller dit medies nyhedshistorie – som man heller ikke kan på Insta. Til gengæld er hashtags klikbare og fører dig til Twitters søgeside over tags.

5. Du kan tagge andre Twitter-brugere ligesom du kan dele andres tweets i Fleets. Altså en måde at retweete folk på, der kun holder i 24 timer. En klar udfordring er dog, at den der har lavet tweetet, ikke får en notifikation om, at et tweet er blevet delt i et Fleet. På den måde kan – ondsindet – brug af Fleets udstille andre brugere på Twitter uden at de nødvendigvis opdager det. Det tager det såkaldte sub-tweeting, hvor Twitter-brugere taler om personer uden at tagge dem, til et nyt niveau. Dette har allerede skabt kritik fra journalister på Twitter.

Man kan i øvrigt også Fleete sine egne tweets. En funktion, der er udbredt blandt influencere på Instagram, der godt ved, at flere ser deres indhold i stories end i deres faste opslag som de bedre kan tjene penge på. På den måde kan Fleets bruges til trafik til egne tweets. Lad os ikke håbe det bliver for udbredt.

Men hvad skal man så bruge Fleets til?

For at gøre det klart. Det vil ikke være tilrådeligt for langt de fleste danske Twitter-brugere at lave mange Fleets på daglig basis. Den flygtige kommunikationsform giver ikke så mange muligheder for effekt, og det vil begrænse brugen. Jo du kan få dine fleets delt og set, men det giver ikke på samme muligheder for at konvertere budskaber.

Fordi Twitter i Danmark kendetegnes ved at være et medie hvor det professionelle Danmark mødes, og hvor journalister, politikere, lobbyister, konsulenter og meningsdannere færdes, vil Fleets ikke blive brugt til private gøremål som det måske vil det i USA. Det betyder også, at hvis man vil bruges Fleets skal indholdet være på linje med det man ellers vil tweete om – ellers falder følgerne fra. Skrækscenariet er naturligvis, at politikere og politiske journalister, der har mange følgere fra mange dele af Twitter-Danmark, begynder at fleete løs om brunsviger på Borgen, fodboldkampe eller cykelløb. Der vil mange blive mutet (som de øvrigt allerede bliver hvis de tweeter for meget om off topic-emner).

Men er du fx interessevaretager for en virksomhed eller organisation vil det være oplagt at bruge Fleets til den mere uformelle markering af, hvad du laver for din løn. På den måde kan Fleets blive et flygtigt kig bag scenen når du mødes med politikere, er i medierne eller på anden måde vil synliggøre, at du er synlig i dit arbejde. Den uformelle show it, dont tell it, vil kunne skabe værdi for nogle fordi også det opbygger social kapital på Twitter.

For journalister og medier vil Fleets være en mere uformel måde at vise et kig ind i processen på vej mod en historie eller et indslag. Måske noget, der er for småt til at stå på de max 280 anslag i et godt gammeldags tweet, men alligevel noget, der kan bruges til at tease for en historie eller andet, der er på vej. Og på den måde både brande sig selv, ens historie og det medie man arbejder for.

Også til events og konferencer – tænk Folkemødet – vil det være oplagt for nogle at bruge stories i stedet for det klassiske (og kedelige) ”Så er vi i gang i teltet”-tweet. Her kan stories aflaste permanente tweets og forstyrre en mindre del af ens følgerskare, og det kan skabe bruges til netværksdannelse særligt hvis Fleets på et senere tidspunkt kan hives frem på fx storskærme til konferencer, festivaler mv.

Hvad Fleets gør – som stories har gjort for Instragram – er at flytte følgernes fokus fra feedet til topbaren med fleets. På den måde bliver fleets en måde at fange opmærksomheden hos følgerne, der ellers let scroller over hundredevis af tweets. Det kræver kvalitet i Fleets og omtanke ikke mindst hvis du er på Twitter i en professionel sammenhæng.

Bliver Fleets populært?

Mit bedste bud er, at Fleets med tiden bliver populære, også blandt professionelle på Twitter. Instagram har fået massiv succes med stories – så stor succes, at det risikerer at tage livet af de gængse opslag fordi folk simpelthen bruger mest tid på stories. Det sker dog ikke på Twitter fordi det simpelthen er et helt andet medie, der er mere dialogisk og hvor de synlige interaktioner mellem brugerne er med til at drive værket.Jeg er spændt på at se, hvem der først knækker Fleets-koden og begynder at lave indhold i det flygtige format som skaber ekstra værdi til dem, og som deres følgere gider at se.

En hurtig test en søndag aften viser, at det har taget en time at få 29 følgere til at se mit Fleet her fem dage efter, at tjenesten rullede ud i Danmark. Det er jo ikke prangende, men rækkevidden vil øges efterhånden som flere brugere vender sig se indhold i Fleets.
Og så skal man ikke undervurdere, at det er interessant at se, hvilke personer, der rent faktisk ser ens indhold på Twitter. Noget man jo ikke kan se ud af den statistik man ellers får fra Twitter.

Har du brug for et Twitter-kursus: Læs mere om mit kursus her.

employee advocacy linkedin

Troels Johannesen er strategisk kommunikationsrådgiver og hjælper ledere og organisationer med at kommunikere på tværs af medier og med digital interessevaretagelse og lobbyisme. Han er forfatter og ekspert i toplederkommunikation på sociale medier. 

Skriv til tj@troelsjohannesen.dk eller ring på +45 31319065

Tilmeld nyhedsbrev

Andre blogindlæg

Bliv klogere på sociale medier – tilmeld dig mit nyhedsbrev