linkedin strategi

Hvad er en LinkedIn-strategi – og hvordan bruger du den i det daglige?

LinkedIn er blevet så vigtig en kanal for mange virksomheder og organisationer, at de har brug for en LinkedIn-strategi, der sætter kommunikationsarbejdet i system. Her er et par råd til den gode LinkedIn-strategi.

Der er forskellige udfordringer med at bruge LinkedIn, hvis man er en lille eller en stor organisation. For de små organisationer er det udfordrende at få udnyttet potentialet i LinkedIn optimalt og bruge kanalen til det rigtige. For store organisationer er udfordringen måske ikke ressourcer, men mere at skabe konsensus om, hvad man bruger den kanal til som mange interne interessenter ser et potentiale i. For alle virksomheder er det væsentligt at vælge, hvad man ikke bruger kanalen til.

Når du laver en LinkedIn-strategi for din virksomhed, er følgende afgørende overvejelser:

Hvad bruger I LinkedIn-siden til?

De bedste LinkedIn-sider har forholdsvis få formål og er konceptualiseret så følgerne ved, hvad de får i denne af virksomhedens mange kommunikationskanaler. Det betyder, at I skal vælge mellem få overordnede mål og discipliner. Er det branding, intern kommunikation, salg, employer branding, medlemskommunikation, politisk interessevaretagelse eller hvad er det?

Fravælgelse af perifere formål er kerne i LinkedIn-strategien. For selvom I er dygtige til at lave indhold, er det tvivlsomt om I kan favne det hele på en gang. Brug andre kanaler fra kanalstrategien til at opnår kommunikationsmål, hvor LinkedIn ikke er det mest oplagte kanalvalg.

Hvem er jeres udvalgte målgrupper?

I skriver jo i princippet til hele verden, når I skriver på LinkedIn. Men hvem skal I målrette jeres indsats og opslag til. Det gælder om at udvælge de målgrupper, der bruger LinkedIn, og bruger platformen aktivt. Og så gælder det om at producere indhold, der kan målrettes til særlige målgrupper, så der er større chance for at målgrupperne engagerer sig  og bruger tid på indholdet.

Hvor skal indhold komme fra?

Det bedste indhold til LinkedIn er ikke indhold, der er lavet til andre formål. En pressemeddelelse, et jobopslag eller de tekster, der laves som nyheder til hjemmesiden eller årsrapporten, er ikke det indhold, der engagerer bedst på LinkedIn-sider.

Men hvor skal indholdet så komme fra, og hvordan skal de forskellige indholdstype fordele sig – for der er helt sikkert nogle budskaber du har brug for at kommunikere oftere end andre.

Kan I lave det levende indhold?

Gode LinkedIn-sider kræver (heldigvis) at man formår at lave godt og levende indhold. En LinkedIn-strategi kan også være med til at sikre mandat til, at kommunikationsmedarbejdere kan lave indhold som man ikke ser fra andre virksomhedsprofiler, er mere autentisk og håndholdt end den corporate kommunikation virksomheden normalt præsenterer. Også her er LinkedIn-strategien et aftaledokument fx mellem ledelse og kommunikationsansatte.

Hvor mange ressourcer vil du bruge på LinkedIn?

I en god LinkedIn-strategi tager man højde for, hvor meget tid man vil lægge i sin LinkedIn-kommunikation. Er det en halv venstre arm hver anden uge, der bruges på det kanalen, har vi dedikerede ressourcer til at lave indhold regelmæssigt?

Ressourcer skal hænge sammen med ambitionsniveau. Man kan ikke vækste en LinkedIn-side med mange tusinde nye følgere årligt hvis indholdet er for tyndt og der postes for sjældent.

Kender vi algoritmerne, så vi får mest ud af indholdet?

Det vigtigste i LinkedIn-kommunikation er indholdet og den viden og de indsigter man kan få fra et opslag. Men alle der arbejder med LinkedIn er nødt til at have basal viden om algoritmernes indflydelse på indholdets rækkevidde. Har vi viden og de medarbejdermæssige kompetencer til, at vi kan optimere vores indhold til at nå bredest eller mest præcist ud til modtagerne?

Hvordan forholder I jer til jobopslag?

I nærmest alle organisationer er det en diskussion om hvorvidt jobopslag skal postes på siden eller om de alene skal laves som annoncer. Det er et valg at tage som organisation og kan hurtigt skabe splid mellem afdelinger i virksomheden og mellem forskellige tilgange til at bruge LinkedIn. LinkedIn-strategien lægger rammen brugen af jobopslag.

Hvordan vil I måle jeres indsats

Man kan måle sin LinkedIn-aktivitet på mange måde. Vil vi have mange til at engagere sig i vores indhold? Vil vi måle på udviklingen i følgere eller hvor mange der besøger hjemmesiden eller søger de opslåede job. Sørg for at sætte realistiske må, der matcher evner og ressourcer.

Her er en LinkedIn-side, der virkelig fungerer.

employee advocacy linkedin

Troels Johannesen er strategisk kommunikationsrådgiver og hjælper ledere og organisationer med at kommunikere på tværs af medier og med digital interessevaretagelse og lobbyisme. Han er forfatter og ekspert i toplederkommunikation på sociale medier. 

Skriv til tj@troelsjohannesen.dk eller ring på +45 31319065

Tilmeld nyhedsbrev

Andre blogindlæg

Bliv klogere på sociale medier – tilmeld dig mit nyhedsbrev