Lav bedre indhold til din LinkedIn-side

Mange virksomheder og organisationer misser et stort potentiale for at bruge deres LinkedIn-side strategisk. Resultatet er et uskønt miks af alt godt fra kommunikationsafdelingen, og indhold uden retning. Her kommer seks tip til at skabe værdi på virksomhedens LinkedIn-side.

Hvad vil du med LinkedIn?

Ja det starter helt grundlæggende med, at du beslutter dig for, hvilken rolle din LinkedIn-side skal spille i organisationens samlede kommunikation. Skal den bruges til generel profilering? Som informationskanal? Som employer branding? Medlemskommunikation? Rekruttering. Eller noget helt sjette.

LinkedIn-sider kan tilrettelægges så de kan mange ting, men hvis der ikke bruges kræfter på at tænke over formålet og hvem der er de vigtigste målgrupper, så postes, der i øst og vest uden at skele til, hvad LinkedIn egentlig er godt til.

Tag en grundig diskussion i kommunikationsafdelingen og opstil de tre vigtigste formål med jeres virksomhedsside. Det hjælper jer til at prioritere og fravælge i det daglige arbejde med jeres forskellige kommunikationskanaler. LinkedIn kan ikke det samme som en pressemeddelelse, men kan til gengæld noget helt andet end Facebook. De strategiske overvejelser skaber både overblik og konsensus i kommunikationsafdelingen.


Placer et tydeligt kanalejerskab

LinkedIn-sider har det med at havne mellem flere forskellige stole i kommunikationsafdelingen eller sågar i organisationen. Er det pressefolkene, der skal styre indholdet? Er det HR-folkene, der bruger kanaler til employer branding og jobopslag. Eller bliver LinkedIn-siden så lavt prioriteret (ja beklager..) at den overlades til studentermedarbejdere, der også har mange andre arbejdsopgaver og kun 15 timer ugentligt på kontoret?

Hvis en LinkedIn-side skal virke, så skal der også være et tydeligt kanalejerskab. Som en redaktør på et medie, der forstår kanalen, har overblik over virksomhedernes budskaber og som har tilladelse til at arbejde kreativt og vinkle budskaber så de får størst mulig effekt på LinkedIn. Indhold på LinkedIn skal behandles ligeså seriøst som det der laves til hjemmesider og pressemateriale.

Opstil indholdskategorier

Når der produceres meget forskelligt indhold i din virksomhed, er der brug for at styrke bevidstheden om, hvilke typer indhold, der skal have æren af at blive publiceret på din LinkedIn-side. Indhold på LinkedIn-sider for organisationer og virksomheder skal skabe engagement. Uden brugeres engagement i form af delinger, likes og kommentarer, kommer opslaget ingen vegne. Det er derfor nødvendigt at udvælge det indhold, der mest oplagt opfordrer til engagement.

Opstil fx 3-4 indholdskategorier, så du ved, at disse typer skaber engagement til jeres specifikke målgrupper. Nogle sætter det endda så meget system, at der om tirsdagen er holdningsstof, onsdagen er videndeling og om fredagen et indslag af de mere løsslupne. Indholdskategorier er naturligvis helt forskellige alt efter hvilken organisation du arbejder i. Læg mærke til, hvad der fungerer, og juster indholdsarbejdet løbende.

Find tone og slip sproget fri

Det er svært at skabe engagement på LinkedIn-sider. Det er derfor, at organisationer og virksomheder med fordel kan bruge mennesker som medier, og lade personlige stemmer udbrede virksomhedens budskaber. Virksomhedens ’tone of voice’ skal også i LinkedIn-sider skinne igennem. Forsøg at få virksomhedens værdier til at sive ned gennem tastaturet når du skriver tekster til LinkedIn. Og slip endelig sproget mere fri på LinkedIn, så det hele ikke bliver så gråt og generisk.

Som brugere vil vi gerne opleve optimisme, begejstring og sprogligt overskud – også på LinkedIn. Så vær lidt mere kreativ end du er i pressemeddelelsen eller årsrapporten. Og så må du gerne bruge emojis, hvis det passer til dit budskab og din organisation.

Scandic Hotels on LinkedIn: 🍾VI VANDT!🏆Danmarks bedste arbejdsplads til inklusion 2019! Vores…

🍾VI VANDT!🏆Danmarks bedste arbejdsplads til inklusion 2019! Vores arbejde med inklusion har igennem mange år været en del af vores DNA. For os i Scandic er…

Brug organisationens mennesker

Du har et budskab du gerne vil have ud – for eksempel om, hvad din virksomhed gør for samfundet, for kunderne eller andre historier, der sætter din virksomhed i et flatterende lys. Men det bliver hurtigt for forudsigeligt og kedeligt corporate, hvis der ikke gives noget ekstra.

Organisationens mennesker er generelt godt indhold på LinkedIn-sider. Så lad ansatte eller andre menneskelige ansigter fortælle historierne. Enten ved at direkte at være på med billede eller også ved at fortælle de små menneskelige historier, der former din organisation og som er bærere af den viden og de holdninger du gerne vil kendes på. Når mennesker fortæller på sociale medier – eller vi fortæller om organisationens mennesker – opnår vi ofte også flere formål som fx både profilering af virksomheden som arbejdsplads og afsætning af strategiske budskaber.

SAS – Scandinavian Airlines on LinkedIn: #flysas #wearetravelers #norway #norge #syttendemai #17mai | 30 comments

Gratulerer med dagen! 🇳🇴 May 17th marks the national day of Norway, when its constitution was signed and declared Norway to be an independent kingdom back… | 30 comments on LinkedIn

Pas på med jobopslag

Denne her er svær. For alle organisationer har brug for at rekruttere, og ser LinkedIn som en genvej til flere og mere relevante jobansøgere. Men jobopslag er en engagementsdræber, og særligt hvis de postes ofte, kan det være decideret hæmmende for en virksomhedsside på LinkedIn. Overvej derfor om du får den værdi af jobopslagene som ønsker når du poster dem. De er nyttige for de få, men aldeles ligegyldige for de mange. Måske skal den direkte rekruttering holdes til andre kanaler?

Alt magt til mere interessante LinkedIn-sider. God arbejdslyst!

Bonus-tip: Følg linket og find alle relevante billed- og tekstspecifikationer til indhold på LinkedIn.

employee advocacy linkedin

Troels Johannesen er strategisk kommunikationsrådgiver og hjælper ledere og organisationer med at kommunikere på tværs af medier og med digital interessevaretagelse og lobbyisme. Han er forfatter og ekspert i toplederkommunikation på sociale medier. 

Skriv til tj@troelsjohannesen.dk eller ring på +45 31319065

Tilmeld nyhedsbrev

Andre blogindlæg

Bliv klogere på sociale medier – tilmeld dig mit nyhedsbrev