6 trin til at få medarbejderne ud over rampen på LinkedIn

Det bliver stadig vigtigere, at medarbejdere er med til at synliggøre organisationen kompetencer, ydelser og værdier på LinkedIn.

For LinkedIn er i massiv fremdrift i beslutningstager-Danmark, og det gør det nødvendigt for organisationen at rykke medarbejderne frem i forreste geled. Men ofte er virksomhedskultur og manglende forståelse for mediet en barriere for, at missionen lykkes. Her er seks punkter, der skal hjælpe med at få organisationens medarbejdere i gang på LinkedIn.

Skab forståelse for behov

Det er ømtåleligt når medarbejdere i organisationer og virksomheder bliver opfordret til at bruge deres egne sociale medier til at ’promovere’ deres arbejdsplads eller det de arbejder med. Rent juridisk kan en arbejdsgiver ikke tvinge medarbejdere til at bruge deres private sociale medier i embedsmedfør. Så for at få det bedste afsæt for at medarbejdere, skal ledelsen op på ølkassen og forklare behovet for, at medarbejderne er med til at fortælle virksomhedens gode historier.

Start f.eks. med at forklare, at moderne interessevaretagelse i høj grad foregår på sociale medier og, at en virksomheds eller organisations mulitifacetterede tilstedeværelse hjælper med at pleje politiske interesser, skabe go-to-position for medier og samarbejdspartnere og øger social selling når medarbejdernes netværk tages i brug og udvikles.

Forklar også medarbejderne, at kunder, politikere, beslutningstagere og alle mulige andre interessenter ikke gider gå i dialog med virksomhedens logo på den officielle LinkedIn-side, men hellere vil tale med DIG fordi du er et menneske, der ved noget om det du arbejder med.

Vis de gode eksempler

Det kan være svært for de fleste medarbejdere at forstå, hvad du egentlig vil have dem til, hvis du ikke viser dem det. Show it, dont tell it.

Giv nogle eksempler på, hvad det er du mener, når du siger, at du gerne vil have, at Marianne fra politisk-økonomisk afdeling, skriver om sine områder, og hvorfor du gerne vil have fagmedarbejderen Niels til at dele ud af sit arbejdsliv på LinkedIN. Fortæl dem, at du synes deres viden og ekspertise trænger til et større publikum, og at det virker når der optræder andre mennesker på deres LinkedIN-profil. Og at intet er for småt.

Vis dem, hvordan direktør Niels Ralund fra FDIH kommunikerer i øjenhøjde med medlemmer og politiske interessenter.

Vis dem også, hvordan de kan dele viden, indsigter og artikler om deres fagområde uden at det behøver at være professionelle kommunikationsprodukter – eller raketvidenskab i det hele taget. Det må godt være både håndholdt og hjemmelavet, bare det viser vilje og engagement.

Og selvom de dygtigste af medarbejdernes måske har mulighed for at blive thought leaders, så hold igen med at sætte arbejdet op på en piedestal, der giver præstationsangst. Og lad vær med at kalde det employee advocacy i første omgang fordi det kan få en negativ klang hos mange medarbejdere.

Lysten skal drive værket

Når du tager skridt til, at medarbejderne skal ud på LinkedIN og skabe relationer og vise organisationens kompetencer og kapacitet frem, er det vigtigt, at lysten driver værket. Det kommer aldrig til at gå godt at forcere og tvinge medarbejdere ud på sociale medier eller for eksempel lave rigide regler eller, at tekst og opslag skal godkendes centralt.

Sørg for at skabe et tillidsfuldt miljø, hvor medarbejderen tør tage de første skridt, og de næste skridt og hele tiden lære at navigere i budskaber, relationer og øget synlighed. Det er et stort skridt for mange medarbejdere at betræde det sociale medielandskab iført arbejdspladsens klæder, og der skal være plads til at fejle og vokse med opgaven.

Motivér også med at forklare om den gensidige positive effekt det kan have for en organisation og for den enkelte medarbejder, at medarbejderen får mulighed for at fremvise sine kompetencer, unikke viden og ekspertise helt legalt fordi en synlig medarbejder giver en mere synlig organisation. Attraktive medarbejdere med stort netværk, der deler viden er guld værd for begge parter.

Sæt elastik i kommunikationspolitikken

Når du lægger en plan for, at organisationens relevante medarbejdere skal ud på Linkedin, er du samtidig nødt til at give slip og sætte elastik i kommunikationspolitikken. Hvis du er vant til at arbejde med citatgodkendelse, talspersonshierarki samt, at fagmedarbejdere kommer rendende i kommunikationsafdelingen, hver gang de skal udtrykke sig eksternt, er der nu andre boller på suppen.

For medarbejderne skal selv finde deres tone, deres emner og selv lave deres indlæg uden din indblanding. For det er noget af den autenticitet, der gør indholdet stærkt, og som udvider netværk og skaber de bedste relationer til glæde for organisationen. Husk, at der er en grund til, at det nu er medarbejderne, der kommunikerer og ikke kun kommunikationsafdelingens officielle kanaler. Personlighed giver troværdighed og et grundlag for relationsopbygning og dialog om organisationen interesser.

Skal du endelig formalisere LinkedIn-arbejdet, kan du overveje at lave helt bløde guidelines til den optimale profilopbygning, gode cases og hvor man kan søge inspiration til at kommunikere om sine fagområder og komme i gang.

Træn så alle er med

De tre væsentligste barrierer for, at medarbejderne tager LinkedIN til sig og helt konkret begynder at poste indhold handler om 1) Overvejelser om tid 2) Digital generthed 3) Frygt for at træde ved siden af.

I forhold til tid, er det helt afgørende, at organisationens ledelse – og gerne topchefen – går forrest med eget gode eksempel og derudover er med til at implementere en praksis og en virksomhedskultur, hvor aktiv tilstedeværelse på LinkedIN hører med til arbejdsopgaverne og ikke blot er et add on til ’det rigtige arbejde’. Vil man som organisation have medarbejdernes hjælp til at positionere virksomheden, kræver det, at der afsættes tid til at poste opslag og til at lære at blive bedre.

Og så er der den digitale generthed, der i nogen omfang hænger sammen med frygten for at dumme sig på sociale medier med virksomhedens logo klistret på brystet. Medarbejderne skal vide, at det er normalt ikke lige at finde det naturligt at poste indhold på LinkedIN om arbejdspladsen, og de skal trænes i at overvinde genertheden. Lav fx øvelser hvor artikler fra organisationens website eller artikler i nyhedsmedier bruges som udgangspunkt. Lær dem at give det et twist, så det både bliver personligt, engagerende og i tråd med virksomhedens mål og værdier.

Følg op og anerkend succes

Du kan ligeså godt forberede dig på det. Det er et langt sejt træk at få en større gruppe af medarbejdere i gang på LinkedIN med en regelmæssig frekvens. Optimalt set skal medarbejdere poste i hvert fald 2-3 gange om måneden, og det glider hurtigt ud i sandet.

Hvis altså ikke du følger op.

Lav fx en tidsperiode på et halvt år og indlæg korte månedlige statusmøder med de medarbejdere du helst ser komme ud over rampen eller som har sværest ved at komme i gang. Brug de gode eksempler, og vis hvad der skaber engagement, hvad der likes og deles og, at det hele ikke behøver at være så svært.

Succeserne skal fejres, erfaringer deles og så kan du bruge det til at justere kursen og opsamle de medarbejdere, der har sværest ved det eller lade dem være som ikke har det i sig. Og så skal du selvfølgelig huske at få opstillet nogle relevante og realistiske KPI´er, så I kan se om medarbejdernes indsats giver flere kontakter, kunder, trafik til hjemmesiden, og hvad I ellers opstiller som mål for indsatsen.

God fornøjelse!

Har din organisation brug for hjælp til at få medarbejderne i gang på LinkedIn, så kontakt Troels Johannesen på 31319065, og book et LinkedIn-kursus.

employee advocacy linkedin

Troels Johannesen er strategisk kommunikationsrådgiver og hjælper ledere og organisationer med at kommunikere på tværs af medier og med digital interessevaretagelse og lobbyisme. Han er forfatter og ekspert i toplederkommunikation på sociale medier. 

Skriv til tj@troelsjohannesen.dk eller ring på +45 31319065

Tilmeld nyhedsbrev

Andre blogindlæg

Bliv klogere på sociale medier – tilmeld dig mit nyhedsbrev