employee advocacy

Medarbejder-guideline til employee advocacy

Inden organisationen begynder at bruge sine medarbejdere som ambassadører i arbejdet med employee advocacy, er det vigtigt at have nogle guidelines, der kan hjælpe medarbejderne til at overvinde de naturlige barrierer som mange har, når de bliver opfordret til at kommunikere om deres arbejde på fx LinkedIn.

I enhver guideline for employee advocacy kan I som organisation med fordel have dette med:

  • Formål med indsatsen
    Vær åben om, at employee advocacy både er en konkurrencefordel for virksomheden og for den enkelte ansatte. Vær også åben om, at medarbejderne spiller en væsentlig rolle, når det gælder virksomhedens troværdighed og omdømme. Ingen medarbejdere har lyst til at deltage i et employee advocacy-projekt, hvor ledelsen skjuler de reelle motiver.

  • Kendetegn ved sociale medier
    Det er her, I fortæller om nogle af de overordnede særkender, der findes ved kommunikation i sociale medier. At det handler om at bygge netværk, skabe værdi, troværdighed osv.

  • Hvilke typer indhold der er oplagt at dele
    Både med hensyn til, hvilke typer indhold de ansatte kan prøve af og har adgang til (artikler, blogs, video m.m.) – og hvad man ikke lige behøver at dele: billeder fra fortrolige møder, mennesker, der ikke har givet samtykke mv.

  • Om at være personlig
    Det handler det om at være sig selv på sociale medier. Det gælder for topledere såvel som for medarbejderne. En god guideline beskriver, at den enkelte medarbejder skal finde sin egen stil og vise personlighed. Og lavpraktisk, at profilen skal være sat ordentligt op, så alle kan se, hvem vedkommende er, og hvor hun arbejder.

  • Jura og etik
    Der vil være enkelte juridiske områder, der er værd at kende som ansat på sociale medier. For eksempel om ophavsret. Det skal ikke skræmme medarbejdere væk, men det kan være nødvendigt at understrege, at man ikke kan dele hvad som helst, som man ikke har rettighederne til at dele. Eksempelvis screendumps af hele avissider. På samme måde kan det være, at din virksomhed har en politik for omtale af kunder og andet, der skal nævnes.

  • Social etikette og sprog
    Det er unødvendigt at sige for de fleste, men det er klart, at sprogbrug og måden, man agerer på, på sociale medier, kan få betydning for den virksomhed, man arbejder for. Det gælder også medarbejdere. Det gælder i al sin enkelhed om at tale ordentligt. Både når man selv laver opslag, og hvis man i kampens hede kommenterer andres opslag.

Seks tips til at lave guidelines for employee advocacy

  1. Lad medarbejderne være med til at lave dem
  2. Fokusér på de positive effekter for både person og organisation
  3. Opstil emner, der er mest relevante at kommunikere om
  4. Stil fagpersoner til rådighed for løbende sparring
  5. Brug eksempler fra medarbejdere, der allerede er i gang
  6. Vis hvordan ledere i organisationen   


    Artiklen er en versioneret del af Troels Johannessens bog ”Del dig stærkere – strategi og taktik for topledere på sociale medier”, der udkommer 12. november 2019.

Læs også: 6 trin til at få medarbejderne ud over rampen på LinkedIn

employee advocacy linkedin

Troels Johannesen er strategisk kommunikationsrådgiver og hjælper ledere og organisationer med at kommunikere på tværs af medier og med digital interessevaretagelse og lobbyisme. Han er forfatter og ekspert i toplederkommunikation på sociale medier. 

Skriv til tj@troelsjohannesen.dk eller ring på +45 31319065

Tilmeld nyhedsbrev

Andre blogindlæg

Bliv klogere på sociale medier – tilmeld dig mit nyhedsbrev