Hvad er Threads? – hvad skal du bruge det til?

Vi har fået et nyt socialt medie i Danmark. Metas Threads er endelig kommet til EU efter at have været forsinket i forhold til det amerikanske marked. Her kommer lidt indsigter efter at have prøvet app´en af i de første dage, samt erfaringer fra USA, hvor den har været rullet ud siden i sommer.

Threads er kort fortalt Metas version af Twitter / X. Du kan skrive korte opdateringer og dele links, billeder, GIF’er og afstemninger. Nogle ville nok kalde app´en en kopi af Twitter.

Threads

Her lidt hurtige fakta om Threads app´en:

  • Du skal have en Instagram-konto for at kunne bruge Threads aktivt (men kan godt lytte med uden)

  • Du kan skrive 500 tegn i et opslag 

  • Du kan uploade video af 5 minutters varighed

  • Du kan redigere dit opslag i fem minutter efter det er posted

  • Den mærkeligste teknikalitet ved Threads er, at et # ikke er et #. Man bruger således ikke hashtags som på Twitter eller Instagram, men man kan bruge et og kun et emneord. Det er ret forvirrende.

  • Du kan pt ikke embedde et Thread i en hjemmeside som du kan med Facebook, Instagram, Twitter osv. Det kommer nok for det giver gennemslagskraft for mediet, hvis det vises frem i f.eks. nyhedsmedier

  • Der er pt ikke annoncer på Threads – men bare rolig; det kommer selvfølgelig

  • Der er pt heller ingen insights eller analytics som vi kender fra Twitter og Instagram, det gør app´en udfordrende at bruge for mange organisationer, der gerne vil afrapportere effekt. Du kan som på Twitter se hvor mange visninger et thread har fået.

Hvad kommer til at karakterisere Threads?

Fordi Threads er koblet så tæt sammen med Instagram som den er, hvor man både kan bruge sit eksisterende brugernavn og fra start følge de samme som man følger der, bliver det en ret anden kanal end det vi kender Twitter for.

Det er allerede tydeligt, at influencere og andre med mange følgere på Instagram hurtigt får mange følgere, spørgsmålet er så hvor meget det kommer til at bruge kanalen. Erfaringer fra USA viser, at man hurtigt nåede op på 100 mio. Threads-konti og at folk begyndte at bruge den, men at der hurtigt blev meget stille på platformen – noget der er decideret forretningskritisk for app´en.

Mit bud på fremtiden for Threads i Danmark: Der vil hurtigt komme mange brugere, og hurtigt vil mange af dem ikke være aktive. Jeg ser slet ikke Threads som en “Twitter-killer”. Der er stadig kun et medie, der kan det Twitter har kunnet i mange år – og det er Twitter som nogen synes skal hedde X.

Prøv Threads til blødere kommunikation

Twitter er god til kommunikation til journalister, politikere og interesseorganisationer og Instagram er god til branding mv, men hvad skal Threads så være særligt god til?

Hvis der skal være plads til Threads, er det fordi man som virksomhed eller organisation måske kan kommunikere lidt blødere og brandende på Threads end man kan på Twitter. Tonen er ikke hård (endnu?) og bliver den måske aldrig, fordi vi ikke er vant til at diskutere på Instagram. Det vil trække nogle brugere af Twitter over til Threads fordi de er trætte af Elon Musk, spam og tonen på Twitter. Mit bud er bare, at mange vil blive skuffede over, hvilke målgrupper de kan ramme med deres kommunikation på Threads, særligt når den første nysgerrighed har lagt sig.

Og hvis politikere, journalister og andre nøgleinteressenter ikke bruger kanalen, er det tvivlsomt om mange vil bruge ressourcer på at drifte endnu en kanal og bygge en ny følgerbase op.

Men hvis du har tid imellem driften af alle de andre social medie kanaler, så prøv da Threads af, hvis du allerede har en Instagram-konto Jeg hedder også der @troelsj

Hvis du bare gerne vil lære at bruge Twitter professionelt, så bestil et Twitter-kursus.

employee advocacy linkedin

Troels Johannesen er strategisk kommunikationsrådgiver og hjælper ledere og organisationer med at kommunikere på tværs af medier og med digital interessevaretagelse og lobbyisme. Han er forfatter og ekspert i toplederkommunikation på sociale medier. 

Skriv til tj@troelsjohannesen.dk eller ring på +45 31319065

Tilmeld nyhedsbrev

Andre blogindlæg

Bliv klogere på sociale medier – tilmeld dig mit nyhedsbrev