twitter

Lav en professionel Twitter-profil

Hvis du bruger Twitter som en del af dit arbejde, og du gerne vil fremstå saglig, professionel og imødekommende, så er der et par råd til, hvordan du kan lave din Twitter-profil. For din profil er et af dine vigtigste visitkort online.

Brug et professionelt profilfoto

Det gælder i alle sammenhænge, hvor der er fokus på din person i professionelle sammenhænge, at du skal have et professionelt profilbillede, der er up to date. Gerne et hvor du kigger direkte ind i kameraet, og ser imødekommende ud. Et godt billede spiller en rolle i forhold til, at folk kan se hvilken person de er i dialog med, og kan genkende dig hvis I mødes i virkeligheden.

Hav en rammende bio-tekst i din Twitter-profil

Teksten på din profil er afgørende for, at andre på Twitter kan se, hvem du er, og hvad du beskæftiger dig med – og at du er en seriøs aktør på Twitter. Og så er den synlig når folk søger på dit navn via Google.

Du har max. 160 anslag til at vise det. Udover dit navn, bør du have din titel, hvor du arbejder (og gerne med brug af organisationens Twitter-profil. Du skal også have lidt med om, hvad du tweeter om. Som fx Jannick Nytoft fra Ejendom Danmark, der i sin bio-tekst tydeligt viser, hvad han beskæftiger sig med som interessevaretager i ejendomsbranchen.

Vis din kontaktinformation

Særligt politikere, ledere, eksperter, public affairs konsulenter og andre, der bruger Twitter til at skabe kontakt til medier, bør have konkret information om, hvordan de kan kontaktes. Som minimum mailadresse og link til organisationens hjemmeside og gerne mobilnummer. Hvis du har pressefolk til at tage telefonen for dig, kan du også skrive pressetelefonen på. Det er god service til journalister, der blandt andet bruger Twitter som telefonbog.

Hav et tjekket baggrundsbillede

Dit baggrundsbillede siger noget om dig, og hvordan du gerne vil positionere dig. Vil du gerne vise pondus, kan du bruge et billede af dig selv på talerstolen. Vil du vise dig tilgængelig for journalister, kan du vise dig selv i en interviewsituation. Eller du kan bruge et billede fra dig organisation, logo eller andet, der viser dit tilhørsforhold og hvem du repræsenterer.

Baggrundsbilledet kan også bruges som kampagneelement, der bruges af flere fra samme organisation som en del af en digital kampagne eller indsats.

Overvej at skrive dine foretrukne hashtags

Det kan også være en service-information til nye følgere at vise, hvilke hashtags (#dkgreen #dkbolig osv.) du benytter. Ved at skrive dem i din profil hjælper du dine følgere til at kategorisere dine emner, og giver dig større chance for at havne på relevante Twitter-lister. Meget erfarne Twitter-brugere bruger sjældent hastags i deres profiltekst.

Tilføj et fastgjort tweet

Twitter giver dig mulighed for at fastgøre (pinne) et af dine særligt vigtige eller gode tweets, så det står øverst på din Twitter-profil, så det er det folk ser først når de besøger din profil. Du fastgør et tweet via Twitters app. Find det tweet du vil fastgøre, tryk på trekanten i øverste højre hjørne, og tryk på ”fastgør til profil”.

Twitter-profil

Du kan se herover, hvordan jeg bruger det til at reklamere for min bog om topledere på sociale medier.

Husk: Det vigtigste på Twitter er at skabe værdi for dine følgere, og have noget på hjerte. Har du brug for at lære at bruge Twitter, så læs mere her. Jeg anbefaler iøvrigt at bruge Tweetdeck i den daglige overvågning og kommunikation på Twitter.

employee advocacy linkedin

Troels Johannesen er strategisk kommunikationsrådgiver og hjælper ledere og organisationer med at kommunikere på tværs af medier og med digital interessevaretagelse og lobbyisme. Han er forfatter og ekspert i toplederkommunikation på sociale medier. 

Skriv til tj@troelsjohannesen.dk eller ring på +45 31319065

Tilmeld nyhedsbrev

Andre blogindlæg

Bliv klogere på sociale medier – tilmeld dig mit nyhedsbrev