Det vælter ind med nye krav til virksomheder og organisationers arbejde og kompetencer efterhånden som digitale og sociale medier får større indflydelse på mediebilledet og organisationens omdømme. Og det sætter kommunikationsafdelingen under pres. Kommunikationschefen skal kunne tænke digitalt først, pressechefen skal kunne meget mere end at sælge historier til pressen, og social media manageren skal kunne mere end tidligere – også på den strategiske bane.
> Nederst i artiklen her finder du link til kapitel fra “Del dig stærkere” om kommunikationsafdelingens nye organisering.
Som leder af virksomheden er det væsentligt at sætte det rigtige hold i alle dele af organisationen. Og fordi kommunikation spiller så stor en rolle for omdømme, troværdighed og forretning, er det særligt kritisk at have de rigtige kompetencer i kommuikationsafdelingen så man udnytter de digitale og sociale medier bedst muligt.
Kommunikationschefen skal have et digitalt mind set
Det starter naturligvis med kommunikationschefen, der som den vigtigste brikog sparringspartner for topledelsen skal kunne meget af det hele uden nødvendigvis at være specialist. Men hastigheden på digitale og sociale medier, lige fra hvor hurtigt negative historier udvikler sig, til hvordan man får effekt af kampagne og pressearbejde, kræver at kommunikationschefen kender de digitale muligheder, har lagt den rigtige strategi, og kan skabe værdi på digitale og sociale medier sammen med sit team. For at organisationens kommunikation følger med tiden og udvikler sig er det i stigende grad vigtigt, at kommunikationschefen har et digitalt mindset og forstår, hvad sociale medier kan – og hvad de ikke kan.
De kommunikationschefer som enten ikke har eller ikke tilegner sig digitale færdigheder og evnen til at lægge de rigtige strategier bliver mindre værd i fremtiden.
Mediechef for fremtiden
I min bog Del dig stærkere argumenterer jeg for, at pressechefen skal kunne mere end blot at sælge historier ind til pressen. En mediechef – som jeg hellere vil kalde det – skal have et skarpt blik for, hvordan sociale medier som Twitter, Facebook og LinkedIn kan bruges i organisationens proaktive og reaktive kommunikation. Og der er simpelthen brug for opkvalificering fra alene at være gate keeper for pressen og sælge historier ind til traditionelle medier, til også at kunne udnytte sociale medier til at skabe kampagnetryk og påvirke medier og beslutningstagere – og over længere tid end det varer at huske en avishistorie.
Organisationer som DJØF, UNICEF og Dansk Arbejdsgiverforening er allerede gået denne vej, og har forfremmet pressechefer eller andre funktioner til at være mediechefer med større kanaloverblik og ansvar på tværs af medier. Det er den helt rigtige vej at gå fordi det i højere grad integrerer kommunikationsdiscipliner og skaber synergi i organisationens kommuniukation.
Central rolle til social media manageren
I bogen argumenterer jeg også for, at social media manageren skal have en mere central rolle at spille i kommunikationsafdelingen. Og at denne også selvstændigt skal kunne rådgive topledelsen om kommunikation på sociale medier – hvis den strategiske indsigt er der. Ved at bringe social media manageren mere i spil og give adgang til at rådgive opad, bliver både ledelsen mere ferm til at kommunikere på sociale medier, og sociale medier bliver bedre indarbejdet som kanaler og som kultur i organisationen.
Det kræver, at kommunikationschefen, der sætter holdet, tør give lidt slip og uddelegere mere ansvar. Og det kræver strategisk dygtige social media managers, der ikke blot ved hvor knapperne sider, men også ved hvordan digitale og sociale medier understøtter forretningen og kan tænke langsigtet og ud over de enkelte platforme.
De bedste social media managers for fremtiden vil være dem, der ikke blot ved hvordan man bruger Facebook og andre kanaler i praksis, men også kan tænke mobilisering, forretning og spille en rolle i udviklingen af den kommunikerende organisation.