6 små udviklingsprojekter til din digitale kommunikation

Sådan udvikler du din digitale kommunukation i det små. Den stille sommerperiode står for døren, og det betyder tid til at gøre noget ved de dele af din digitale kommunikation som du ikke prioriterer til hverdag. Her kommer seks bud på små projekter, der opgraderer din digitale kommunikation og interessevaretagelse.

Gør du det rigtige på sociale medier?

I den travle hverdag bliver du ofte testet på, om du bruger organisationens kommunikationskanaler til det de er bedst til. Hjemmeside, nyhedsbreve og sociale medier kan selvsagt noget helt forskelligt – men i hverdagen glipper analysen af effekten af de forskellige kanaler.

I sommerperioden er der tid til at se tilbage og evaluere på, hvilken effekt du har opnået med diverse kanaler. Brug noget tid på at dykke ned i dine insights på Facebook, og se hvordan dine opslag egentlig har klaret sig. Dyk også ned i Google Analytics for at se hvilket indhold, der perfomer bedst på din hjemmeside.

Det er vigtigt både at holde øje med det dagsaktuelle indhold (nyheder, pressemeddelelser mv), og med det mere stationære indhold, der fx omfatter jeres produkter, ydelser og mærkesager. Analysen af hvilket indhold, der bruges, er vigtige ledetråde til et senere strategi-arbejde når du skal lave en ny indholdsstrategi for din hjemmeside eller en strategi for sociale medier.

Sæt strøm til organisationens mærkesager

Nu vi er ved hjemmesidens indhold og opbygning, så er det værd at bruge tid på at se om de vigtigste indholdssider præsenterer sig godt nok på jeres hjemmeside – og om dine brugere finder dem. Arbejder du i en interesseorganisation, faglig organisation eller en erhvervsorganisation er det afgørende, at dine mærkesager træder stærkt frem, at de formidles pædagogisk og, at der er mulighed for at dykke ned i pdf´er, rapporter og andet, hvis man er særligt interesseret.

At sætte strøm til mærkesagerne på organisationens hjemmeside er en vigtig del af den digitale interessevaretagelse, og gør, at I bliver mere synlige og mere professionelle i jeres digitale kontakt med beslutningstagerne. Overvej at bygge temasider eller FAQ ‘er for jeres vigtigste dagsordener – det tager noget tid, men er guld værd når der igen bliver travlhed i organisationen.

Herunder kan du se, hvordan Ældresagen har lavet en god og pædagogisk oversigt over mærkesager.

Lav en plan for strategisk brug af SEO

Du vil eje dine vigtigste emner digitalt, så det er din hjemmeside, der bliver fundet, når kunder, beslutningstagere, journalister osv søger på bestemte søgeord og termer. I salgsdrevne virksomheder er det et must og har længe været en uundværlig del af kommunikations- og markedsføringsarbejdet. I interesseorganisationer og hos offentlige myndigheder er det ikke ligeså prioriteret.

Og SEO-arbejde er da heller ikke nødvendigvis det mest eftertragtede stykke arbejde at sidde med. For det kræver nørderi, tålmodighed og blik for endemålet hele tiden at gennemarbejde og justere tekster, så de perfomer bedst muligt hos Google. Men arbejdet kommer mange gange igen.

Start med at finde ud af hvilke ord og vendinger der karakteriserer dine kerneydelser, og dem du skal stå strategisk på – måske endda gerne vil være thought leader inden for. Tjek derefter hvordan du findes på Google på de ord og vendinger. Brug fx et lille stykke software som Tinyranker, der let giver dig overblik over, hvordan dine søgeord klarer sig i Google, og hvor meget søgning der er på forskellige ord, der er strategisk vigtige for dig.

Som konsulent bruger jeg SEO strategisk til hele tiden at optimere mine sider på min egen hjemmeside, så de ydelser jeg tilbyder kunderne let, bliver fundet. Mit mål er, at de vigtigste skal ligge inden for top tre – og i hvert fald inden for top ti, der er første søgeresultatside. Herunder et øjebliksbillede af, hvordan nogle af mine primære ydelser rangerer i Google

digital kommunikation


Arbejdet med at optimere hjemmesiden så den strategisk fungerer, er et ongoing projekt, men hvis du ikke allerede er i gang, så er sommeren en god lejlighed til at starte på at styrke denne disciplin i din digitale kommunikation og interessevaretagelse.

Tag nye profilbilleder af dine talspersoner

Intet er så kikset som håbløst forældede profilbilleder af virksomhedens ansatte. På hjemmesiden og på social medie profiler skal I fremstå som man ser jer, når man møder jer i den virkelige verden. Et godt profilbillede, hvor personen smiler og man kan se, at der er gjort noget ud af optagelsen, kan betyde meget for det første indtryk kunder, samarbejdspartnere mv får når de møder jer online.

Sommerperioden er en god anledning til at planlægge, hvordan de ansatte i organisationen skal tage sig ud online, planlægge og gå i dialog med de fotografer I gerne vil arbejde med. Jeg har mine faste samarbejdspartnere som jeg gerne ”låner ud”. Spørg mig for kontakt.

Lav grafiske templates til sociale medier

Grafik bliver vigtigere og vigtigere for organisationens arbejde på sociale medier. Ofte kan god grafik med klare budskaber stå ud i mængden på LinkedIn, Twitter og Facebook. Nogle gange kræver det lidt større produktioner, hvis der skal laves infografikker på meget specifikke dagsordner og kampagner. Andre gange skal man bare bruge nogle hurtige grafikker til at sætte et citat fra direktøren på eller andet, der hurtigt fanger målgruppens opmærksomhed.

I organisationens digitale kommunikation er der brug for at have skabeloner, hvor I selvom I ikke har en grafiker ansat, hurtigt kan påføre citater, profilbilleder mv og bruge dem til at understøtte budskaberne. Brug sommerperioden til at kortlægge, hvad I har brug for, lav en aftale med en grafiker og få styr på et væsentligt element i at opnå engagement på sociale medier.

Professionalisér profiler på Twitter og LinkedIn

Alt for mange ledere, eksperter og andre talspersoner bruger ikke de sociale mediers profiler muligheder for at lave en god profil for dem selv. Eller de har decideret uprofessionelle profiler.

Særligt på Twitter og LinkedIn er det vigtigt at bruge mulighederne for at lave en brugervenlig og imødekommende profil, der styrker de eksterne relationer og den digitale interessevaretagelse.

På LinkedIn skal du kort fortalt sørge for, at medarbejdere og ledere i organisationen, der bruger platformen til at kommunikere om virksomhedens budskaber, har en professionel profil med en god overskrift, om-tekst, profilfoto (se ovenover), coverfoto og kontaktinformation. Når du alligevel er i gang med det grafiske arbejde, så få lavet et lækkert coverbillede til LinkedIn som ledere og medarbejdere kan tilbydes at bruge på deres profiler. Se hvordan det kan gøres herunder. Det samme gælder i øvrigt for organisationens egen LinkedIn-side, og for Facebook.

Sommerperioden kan også bruge til at få små, men væsentlige detaljer på plads om virksomhedens talspersoners Twitter-profiler. Jo mere professionel den er, jo større seriøsitet bliver den set med. Læs her, hvordan du laver en professionel Twitter-profil.

Hvor mange af disse små udviklingsprojekter kan du nå inden du går på ferie?

God sommer!

employee advocacy linkedin

Troels Johannesen er strategisk kommunikationsrådgiver og hjælper ledere og organisationer med at kommunikere på tværs af medier og med digital interessevaretagelse og lobbyisme. Han er forfatter og ekspert i toplederkommunikation på sociale medier. 

Skriv til tj@troelsjohannesen.dk eller ring på +45 31319065

Tilmeld nyhedsbrev

Andre blogindlæg

Bliv klogere på sociale medier – tilmeld dig mit nyhedsbrev