topleder kommunikation

Hvilke kanaler skal du vælge til toplederens digitale kommunikation?

Det er ikke længere nok for virksomhedens topleder at stille sig på ølkassen en gang om måneden og give medarbejderne en peptalk. Og det er heller nok, at der kun kommunikeres i pressen tre-fire gange om året. Toplederen er nødt til at være tilstede i digitale og sociale medier, og gå forrest i virksomhedens interne og eksterne kommunikation. Men hvilke kanaler skal han vælge når der er så mange muligheder? Få en lynguide til, hvilke kanaler du skal kaste din topchef ud i.

Alle ledere er forskellige. Derfor er du nødt til at finde en eller flere kanaler, der passer til den personlighed toplederen har, og hvilke formål toplederens kommunikation skal opfylde i organisationens kommunikationsstrategi.

LinkedIn

Hvis en topleder er en udpræget relationsskaber, og hvis opgaven er at udbygge organisationens digitale interessevaretagelse i branchen og blandt meningsdannere og potentielle kunder, er LinkedIn den rette kanal. LinkedIn er foretrukket af mange topchefer fordi der trods de hele 2,2 mio. danske brugere, er en langt mere professionel tone og faglig kontekst end andre sociale medier.

Topchefen kan på LinkedIn både positionere sig over for interessenter samt nuværende og kommende medarbejdere, og øge sin brand-værdi samtidig med, at hun øger sine muligheder for social selling. I ro og mag, kan der kommunikeres om organisationens holdninger og ydelser, og mest af alt; få goodwill for bare at gøre det. Få gode råd til topledere på LinkedIn her.

Ulempen ved LinkedIn (for travle topchefer) er, at det tager tid at lave de gode opslag, og at der skal skabes en rytme af opslag, der til sammen styrker topchefens position. En enlig svale, gør ingen sommer, og derfor kan LinkedIn være mere tidskrævende end andre sociale medier.

En af de dygtige topchefer på LinkedIn er Lars Fruergaard Jørgensen, CEO i Novo. 

Twitter

Twitter er i Danmark journaliststandens intranet, og er derfor det oplagte valg, hvis toplederen ønsker øget medieopmærksomhed, og at sprede organisationens budskaber via medierne. Dertil kommer, at Twitter er genvej til at stige på opmærksomhedsbarometret hos meningsdannere og politikere, der for alvor har taget Twitter til sig.

Er din topchef en nyhedshund, der følger med i dagens aktuelle begivenheder, og har han stærke holdninger, er Twitter den rigtige kanal. Især hvis virksomheden tør mene noget, og ofte har dagsaktuelle sager. På Twitter har personer langt større gennemslagskraft end virksomhedslogoer, og derfor er det det rigtige valg at sætte topchefen på Twitter som et led i virksomhedens mediestrategi.

Men Twitter kræver måske mere end andre kanaler, at din topchef er ekstrovert og kan lide at være i rampelyset, og klar til at ende i mediernes spalter med sine tweets. Og så kræver det, at han kan skrive med en smule kant og formidle kort og kan teknikken på Twitter. Det kræver øvelse.

Og ikke mindst kræver det, at topchefen har både tid og lyst til at indgå i dialog på Twitter, der langt fra er et medie for envejskommunikation – på Twitter kan du ikke gemme dig.

Topchefer, der gør det godt på Twitter er ordførende direktør i Jyske Banke, Anders Dam og CEO i Microsoft Danmark Marianne Dahl (med det hidtil bedste Twitter-handle i dansk erhvervsliv) samt Grundfos-direktør Mads Nipper.

JavaScript is not available.

No Description

Facebook

Hvis dit mål med at kommunikere eksternt er at mobilisere støtter i fx en interesseorganisation eller en NGO, og er du parat til at lægge ryk til kritik og grænsesøgende debattører vrede, er Facebook den rette kanal for dig.

Intet andet socialt medie kan som Facebook samle danskerne og lade dem få afløb for følelser af glæde, stolthed, indignation og vrede. Så arbejder du i en branche eller en organisation, hvor dine kommunikationsmål fx er at samle medlemmer i fælles front, sammen om social uretfærdighed, undertrykkelse eller velgørende arbejde, er Facebook den rigtige platform. Og så hjælper det, hvis du har en klar sag som en stor del af befolkningen kan skrive under på, eller en klar ’modstander’ du kan kaste dine følgeres vrede mod.

Med dit indhold, skal du kunne vække følelser, så folk engagerer sig med dit indhold. Det gør man ikke med opslag om årsberetninger og indfriede vækstmål, men med stærke holdninger, der taler til mave og hjerte. 

Ulempen ved Facebook er klar. Det er her hærer af internettrolle huserer, og – hvad enten de er amatører eller professionelt orkestreret – kan de give dine budskaber så meget modvind, at det giver bagslag for din kommunikation, og går ud over dit brand som topleder. Facebook er handle with care for topledere.

Formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation Lizette Risgaard er god på Facebook.

Instagram

Hvis du som topleder begiver dig ud på Instagram skal mindst to ud af tre af disse egenskaber være til stede: 1) Du tænker visuelt 2) Du har en alsidig hverdag med gode photo opportunities 3) Du kan skelne mellem privat og personlig.

Ikke mange danskere bruger Instagram til at holde sig opdateret om, hvad topledere gør eller mener. I stedet følger vi med i, hvad venner og familie foretager sig, får inspiration til kulturelle begivenheder og visuel appetit på tøj, indretning og design – for det passer til Instagram som visuel platform.

Skal du kommunikere på Instagram som topleder, skal du derfor kunne se dine og organisationens historier visuelt og formidle dem til følgerne i en uformel, billedstærk indpakning. Det skal ikke være professionelle fotos, men ingen gider at se det ene mødelokale efter det andet, som du bruger som billedmateriale til at understøtte dine budskaber. Og så det kan sagtens være personligt uden at du også viser private feriebilleder.

Du kan få inspiration til dit Insta-arbejde fra politikere som Johanne Schmidt-Nielsen og Rasmus Jarlov (der i øvrigt her benytter sig af ”gul vest og hjelm”-tricket.

https://www.instagram.com/p/BtAzCPLHmWi/ 

 

employee advocacy linkedin

Troels Johannesen er strategisk kommunikationsrådgiver og hjælper ledere og organisationer med at kommunikere på tværs af medier og med digital interessevaretagelse og lobbyisme. Han er forfatter og ekspert i toplederkommunikation på sociale medier. 

Skriv til tj@troelsjohannesen.dk eller ring på +45 31319065

Tilmeld nyhedsbrev

Andre blogindlæg

Bliv klogere på sociale medier – tilmeld dig mit nyhedsbrev